Sparer massetid med GoFact
– Overgangen til GoFact har gått veldig greit, og jeg sparer tid, forteller Henrik Hetland
Etter mye arbeid fra GoFact og Texcon fungerer det nye systemet med masterdata nå meget godt. Data fra 75 leverandører ligger inne.
Andre har gjort jobben for deg
Henrik Hetland, som driver Endre i Egersund, forteller at overgangen til GoFact ikke har krevd stor innsats, fordi de allerede hadde en rutine med å bruke de originale strekkodene.
– Du har egentlig tre valg. Du kan legge inn alt manuelt. Det gjorde vi før. Så kan du sitte der og overføre Excel-filer, eller så kan du bruke GoFact. Da går alt av seg selv. Overgangen til GoFact har gått veldig greit, og jeg sparer tid. Før brukte jeg en halvtime på å håndtere en leveranse. Nå tar det bare minutter. Jeg kan sette det litt på spissen: Nå slipper du å gjøre «drittjobben». Texcon sentralt og GoFact har gjort den. Og du må egentlig ikke sette deg inn i noe nytt.
– Og du må egentlig ikke sette deg inn i noe nytt.
Henrik Hetland
Sparer tid
Wenche Ydstebø, som driver Ztil-butikkene i Stavanger, er meget fornøyd med hvordan implementeringen av GoFact effektiviserer driften. – Før måtte jeg sjonglere med Excel-ark og manuelle inntastinger. Jeg brukte ofte en hel arbeidsdag på å legge inn data for nye kolleksjoner. Nå skjer det automatisk. Med 25 leverandører, fire innkjøp og halvannet time per fil, så sparer jeg over 100 timer i året. Dette er tid jeg heller kan bruke på ting som genererer salg. Vi står jo med dette her i kassen. Og det handler om å få blikket vekk fra skjermen og opp på kunden, sier hun.
Enkel overgang
Kristine Andersen i Texcon har jobbet med GoFact over lengre tid og forteller at hun bare har fått positive tilbakemeldinger fra Texcon-medlemmer som bruker systemet.
– Og dette innebærer faktisk ikke at man må å lære seg noe nytt. I praksis er det bare å ringe meg å si at dette vil jeg prøve. Da får man en demo av GoFact og får se hvordan det fungerer. Deretter er det bare å svare ja til at man ønsker dataene direkte overført, for eksempel fra DK Company eller Bestseller. Da gjør de det klart, og så starter det med en gang.
– I praksis er det bare å ringe meg å si at dette vil jeg prøve.
Kristine Anderen
Bedre oversikt
GoFacts bidrar også til ny innsikt om bestselgende varer og anbefalinger om hvilke produkter man bør fokusere på. Man vil også se hvilke produkter som underpresterer.
– Dette er helt opplagt et verdifullt verktøy. Man får bedre oversikt, struktur på POS-systemet. For hvis man legger inn varene manuelt er det svært krevende å holde på strukturen. Den ene gangen noterer man kanskje marineblå med liten m og den neste gangen med stor M og når man så kjører ut listen, så blir den veldig lang. Og – ikke minst – med bedre struktur, får du bedre rapportering tilbake.
Inngangsbillett til det digitale markedet
I en verden hvor søk og e-handel dominerer, er presise produktdata ikke lenger en luksus, men en nødvendighet. Man bruker de originale dataene, som også er godkjent av Google.
– Dette er utrolig viktig for Texcon. Vi må være med på den digitale reisen. Dette handler om utvikling for fremtiden. Vi er kommet veldig, veldig langt, og det er fordi vi har hatt et så tett samarbeid, sier Kristine Andersen.
Avhengig av leverandørene
De dataene som leveres gjennom GoFact er de som leverandørene leverer. Derfor vil det at mange Texcon-medlemmer nå tar i bruk systemet vil dette virke selvforsterkende. Jo flere medlemmer som spør etter gode masterdata, desto høyere kvalitet vil leverandørene levere. Systemet åpner for automatisk supplering, og leverandørene vil derfor oppleve at gjennomslaget av suppleringsvarer vil øke.
– Og en siste ting, avslutter Henrik Hetland, det er dette at det er viktig at alle deltar i denne overgangen. For når alle er oppe og står på dette, da er det faktisk vi Texcon som sitter på verdifulle data, som vi faktisk kan selge tilbake til leverandørene, men da må alle være med å dra lasset.
– Det handler om å bli med på reisen, slik at vi kan utvikle dette produktet sammen, avslutter Kristine Andersen.