Styreformannen vil spare og tjene mer

– Vi kan godt snakke om Aandahls, sier styreformannen i Texcon, men det viktigste for meg er å ha fokus på hva medlemmene kan gjøre for å spare og tjene mer penger.

– Fortell litt om Aandahls først.
– Vi er et familieeid selskap. Jeg er femte generasjon som driver. Vi prøver å gjøre det så godt vi kan, og vi holder til i Molde med 10 butikker litt rundt omkring.

– 10!!?
– Ja, de siste fem, seks årene har vi åpnet både her og der. Alle butikkene har litt forskjellig uttrykk. De må tilpasses det miljøet de er i.

– Så butikkene konkurrerer ikke med hverandre?
– Jo, men det er lurt å differensiere seg litt. Hadde vi hatt den samme varepakken i alle butikkene, ville det vært kjedeligere.

– Hvilke kjøpesentre er dere på?
– Vi er på Roseby i Molde, på Bølgen i Elnesvågen, på Storkaia og Futura i Kristiansund og så er vi på Alti Surnadal, Alti Vestnes og Alti på Kyrksæterøra.

– Hvem var det som startet Aandahls? Var det tippoldefaren din?
– Nei, hun het Ulrikke Aandahl og startet med garn og tekstil i Molde i 1882. Hun mistet mannen på sjøen og måtte ha noe leve av.

Det som er viktig for oss i Texcon fremover, er å sjekke at vi bruker alle fordelsavtalene

Svein Sættem

Kutte kostnader

På dette tidspunktet har Svein Sættem sagt alt han har å si om Aandahls. Nå vil han heller snakke om å spare og tjene penger.

– Det som er viktig for oss i Texcon fremover, er å sjekke at vi bruker alle fordelsavtalene. I Aandahls halverte vi for eksempel telefonkostnaden vår. Vi betalte nesten 100.000 til Telenor. Nå er vi tett på 50.000 med Phonero.

– Du skal selge en god del klær for å få 50.000 på bunnen …
– Jepp, du skal selge vanvittig mye. La oss si at du klarer 50 prosent bruttofortjeneste i løpet av et år. Da er det ganske enkelt å regne seg ned. Du har 50 prosent å bruke, og hvis 20 prosent går til lønn, og du har 20 prosent til andre kostander, som leie, telefon og alt mulig annet, da sitter du igjen med 10 prosent. Men hvis du bruker 25 prosent på lønn, så sitter du igjen med 5 prosent. Og har du 25 prosent i diverse kostnader, så sitter du igjen med null.

Penger ut av vinduet

– Ofte når vi spør medlemmer om de benytter disse fordelsavtalene, er svaret at de har andre leverandører som de liker bedre.
– Det er det samme som å si at: «Det er ikke så nøye hva jeg betaler i rente, for jeg liker banken min så godt.» Hvis man trives med å kaste penger ut av vinduet, så er jo det greit. Men jeg tenker det er lurt å sette seg ned og ta en runde.

– Hvorfor er det så få som gjør akkurat det?
– Jeg tror det er fordi man kvier seg. Man vil jo gjerne ha den faste hverdagen, komme på jobb, sette på kaffen og gjøre det man alltid gjør. Men å kutte kostnader er enkelt, det handler ofte bare om å sende ut en e-post til forskjellige tilbydere og skrive: «Hei, hva er prisen din på dette her?» Og så får man et forslag, og så kan man sammenligne. Og du kan fort tjene inn ferieturen din og mere til ved å gjøre det.

… det er jo en viss risiko ved å ha for mye varer på lager.

Svein Sættem

Mye å spare på Texcon sine avtaler

– Kanskje ikke medlemmene vet hvilke fordelsavtaler som finnes?
– De ligger i hvert fall på intranettet og Texcon sender ut informasjon fortløpende. Det er gode avtaler på frakt, POS-system, kundeklubb- og bemanningsløsninger, regnskap, revisjon og rådgiving, kundetellere og butikksikring, betalingsterminaler og innløseravtale, data og telefoni, tax free, søkemotoroptimalisering, nettbutikk, logistikk, butikkinnredning, rekvisita og reiser. Og Texcon har sørget for at vi har avtaler med solide leverandører som leverer kvalitet.

Kjøpt inn for mye

– Skal vi ta varelager-praten nå?
– Ja, for vår egen del, dette må du gjerne skrive, så har vi kjøpt inn for mye varer nå. Så vi må ta den tunge turen ned i kjelleren og kjøpe litt mindre varer, for å komme ned på et anstendig nivå. For vi binder veldig mye kapital, og det er jo en viss risiko ved å ha for mye varer på lager.

– Hvordan endte dere der?
Nei, det er jo ingenting som er så lett som å kjøpe varer, og det er utrolig mange fristelser. Det er lett å miste kontrollen når man er på innkjøp. Det er lett å glemme hvor mye man har brukt hos forrige leverandør, og kjøper du fem prosent mer hos hver, sprekker du ganske stort til slutt.

– Jøss, nå snakker du som om dere butikkeiere er på shopping når dere gjør innkjøp.  
– Man blir jo veldig revet med når man ser noe nytt og tenker: «Oi oi, det her er jo fresht, og dette skal vi selge mye av.» Men det er fort gjort å se veldig mye fint. Og da blir det jo som shopping, men det er bare det at tallene fort blir veldig store.  

Bytte leverandører

– Hvordan får dere orden på dette?
– Vi skal betydelig ned på innkjøp av varer. For å få det til, må vi bestemme oss for hvem som skal ut, og hvem skal inn av leverandørene. Og så må vi være veldig tro mot budsjettet.

– Noen leverandører må ut?
Ja, hvis man skal fornye seg, bør man i prinsippet bytte ut 10 prosent av leverandørene i løpet av et år.

– Bytte ut 10 %, er ikke det litt mye?
– Hvis du bare bytter ut 5 %, bruker du 20 år på å endre konseptet.

– Men får du ikke litt dårlig samvittighet når du svikter en leverandør?
Hvis du har en kunde i butikken, som går ned litt på innkjøp, fordi han har det litt trangere økonomisk, kan du jo ikke bli irritert på kunden. Han kjøper ut fra lommeboken sin, og sånn er det med oss butikker også. Vi kjøper ut fra lommeboken vår. Og har vi hatt et litt tøft år, må vi kjøpe mindre varer. Hvis ikke, går det dårlig til slutt.

Det er smart å følge litt med og bli kjent med nye leverandører

Svein Sættem

Fornyelse

– Har dere hatt denne strategien lenge?– Vi har endret oss veldig, og jeg tror det lurt. Det er smart å følge litt med og bli kjent med nye leverandører. Det er noen merker du alltid vil ha, men det er viktig med fornyelse. Til og med jeg har endret hårklippen min de siste ti årene. Jeg har endret den litt etter litt, jeg har blant annet blitt litt gråere, ler Sættem, før han fortsetter.

Bruker Front

Vi skal kjøpe inn nå i august for våren og sommeren 2025, og vi avslutter halvåret 30. juni. Derfor venter vi med å fastsette budsjettet til vi får mest mulig oversikt på hva som er solgt, til hvilken bruttofortjeneste.

– Så det å bruke en dag eller to på rapportene i Front er smart?
– Eller noen kvelder. Det er ofte sånn at vi står på gulvet og sier at vi har solgt bra av en ting eller et merke, men når vi senere sjekker i Front, viser rapportene noe annet.

– Har du flere tips?
­– Ja, det som er lurt når du kjøper inn varer, er ikke å sette ordren der og da, men ta den med hjem og regne over det, når du har fått litt ro. Kanskje har du handlet 50.000 ganger tre for mye. Ta med ordren hjem og se over at du for eksempel ikke har kjøpt like ting fra flere forskjellige leverandører, avslutter Svein Sættem.