Fem tendenser for herre – høst og vinter 2021/2022
Koronapandemien påvirker i stor grad verden og dermed også herretrendene for neste FW 21/FW22. Her er fem tendenser for herre.
Av: Chili Media Foto: Business of Fashion, Vogue & produsentene
Med et verdenssamfunn midlertidig satt litt ut av spill på grunn av koronapandemien, vil trendene og tendensene speile dette på nye måter neste høst- og vintersesong.
1. Business-workwear
FEAR OF GOD
Fra før av kjenner vi godt til både businesswear og den stadig mer populære trenden, workwear. For vinteren 2021 ser det ut til at disse to kombineres på moderne vis. For på egenhånd er det formelle altfor workwear-preget, og businesswear for formelt til å kunne kalles rent workwear.
Tendensen kombinerer formelle og businesspregede plagg som blazere og dressbukser med press eller pinstripe, med plagg tradisjonelt sett på som workwear, slik som jakker med mange og praktiske lommer, cargo-aktige bukser, avslappede chinos og skjorter.
Farger vil være nyanser av grått, beige og marineblått. Nylig annonserte Pantone to store trendfarger for 2021, der gråfargen Ultimate Gray er en av dem. Denne vil sees hyppig blant denne tendensen.
2. Matrix
Herremoten for AW21-sesongen preges av neogoth-trenden med helsorte antrekk, gjerne i ulike materialer og teksturer for en spennende look, som blankt skinn og chunky strikk. Denne tendensen er uniformert, gjerne med klær i stramme snitt.
Fargen Dark Springs er en sort farge med grønn undertone som vil bli brukt hyppig, skal vi tro trendbyrået WGSN. Med urolige tider, både politisk og økonomisk, viser flere fryktløse unge i dag sin individualitet gjennom ekspresjonisme. Dette gjør de ved hjelp av mørke, edgy street looks og det surrealistiske i et forsøk på å uttrykke seg, mener Pop Fashion.
Mørk mote som gjerne representerer den såkalte horror-estetikken i motebransjen, viser menneskets nervøsitet og frykt på en direkte måte.
3. Gult er kult
Som et overraskende og forfriskende innslag for høst- og vintersesongen 2021, kommer gulfargen Illuminating for å lyse opp tilværelsen. Hvert år velger Pantone trendfargen som gjenspeiler øyeblikket vi alle lever i, og for andre gang i historien er det til neste år hele to farger som er toneangivende, istedenfor én.
Illuminating kommer som solskinn på en gråværsdag, og som en motsats til den minimalistiske gråfargen Ultimate Gray. Gulfargen står for håp og positivitet. En perfekt timing, med andre ord. Flere motehus har allerede kastet seg på den gule tendensen, særlig for sine herrekolleksjoner.
4. Blåmandag
Herremoten for høsten og vinteren 2021/2022 vil være sterkt inspirert av ulike toner av blått.
Mens den digitale og forfriskende trendfargen A.I. Aqua fra 2020 blir med videre denne vinteren, vil også farger som marineblått, koboltsblått, Dior-Blått og turkis være sentralt for klærne til ham. Den vil særlig være å finne blant active wear og tekniske materialer og snitt, men også blant blazere, frakker og annet yttertøy.
5. Villmarksvibber
Denne tendensen har mange likhetstrekk med dametrenden Respekt for naturen. Pandemien, økonomisk depresjon og de negative effektene på miljøet vil drive mennesket til å bry seg desto mer om helse og bærekraft, og designindustrien vil komme til å prioritere det praktiske. Sentralt i sesongen vil dermed være nisjedesign der designerne bygger opp under unikt og bærekraftig design.
Trenden kalles gjerne for Lost horizon av flere trendbyråer, nettopp på grunn av turbulensen og uroen i verden. Sentrale farger vil være de klassiske høstfargene som olivengrønt, marineblått og rustrødt. Særlig oransje vil bli en populær farge, skal vi tro motehusene.