Tør å gi slipp

To generasjoner jobber side om side hos Modena og Muzt i Sarpsborg. Sammen har de blikket festet på en lovende framtid.

Det hele startet med Modena, som Mariann C. Nilsen har drevet i en årrekke. I 2020 åpnet hun butikk nummer to, som har fått navnet Muzt x Modena.

– Folk blir litt forvirret at det, men det er bare kult for det er det som er intensjonen min. Hvis de ikke går til Muzt x Modena, går de til Modena, fortalte Nilsen oss sist vi tok en prat med henne.

– Vi håper 2023 kan bli et godt år med alle grep vi har gjort; forhåndsinnkjøp på innkjøp, holde kostnader nede og ny strategi.

Når man håndterer to butikker, samt en stor nettbutikk, tilkommer det forståelig nok flere arbeidsoppgaver. Da kommer dyktige ansatte godt med:
– Grethe Hammerstad som har jobbet her i mange år, for eksempel, er utrolig god på vareeksponering. At butikkene ser bra og stylish ut er essensielt, og Grethe har veldig godt øye for det. Vi er et veldig fint team nå, som sparrer med hverandre.

Eplet faller ikke langt fra stammen

Mariann Nilsen har rett og slett en så sterk lidenskap for det hun driver med at det mest sannsynlig går i arv.

Hennes to døtre Emma Nilsen (25) og Sofie Nilsen (30) er nemlig begge hennes medarbeidere. De har stor interessere for både klær, hår og sminke, og her får de utfolde seg kreativt på sosiale medier:
– Vi får mye skryt for at vi er dyktige på sosiale medier, der er begge jentene gode. De holder eventer, har mange kampanjer – vi byr på oss selv. Det tror jeg er veldig viktig.


– Stort sett er det hun yngste og jeg som er på film. Sofie er litt mer bak kamera, men hun gjør en helsikes jobb og har vært på masse kurs. Vi hiver oss på alt vi kan for å utvikle oss videre. Man blir jo aldri utlært, heller ikke på service. Så vi samarbeider godt og gir hverandre gode ideer, sier Nilsen.

Mariann C. Nilsen er mye med som modell.

Selv er hun aller mest glad i å være på gulv i butikk:
– Jeg jobber gjerne seks dager i uken; bare lameg slippe å skrive mailer og ordne med sosiale medier … Men jeg står gjerne modell!

Skiller butikkene fra hverandre

Mens de mer «voksne» jobber på Modena, er de yngre, inkludert Nilsens døtre, stort sett å finne i den yngste butikken, Muzt.

Tanken er at det skal være litt mer edgy på Muzt, noe man også ser i merkene som føres. Her finner man Holzweiler, Ganni, Neo Noir og Lois-bukser, for å nevne noen.
– Mens på Modena har vi for eksempel Ane Mone Clothing. Vi er så sykt fornøyde med dem. De er toppers service-minded og har kvalitet i alle ledd, forklarer Nilsen.


Hvordan har dere jobbet frem de to konseptene?

– Vi har fått god hjelp fra Kristine i Texcon, først og fremst til budsjetter, men også til å lage en ny strategi og en merkevare som skal bygges opp over tid.

Nå skal de snart inn til Kristine Andersen igjen – de har først måttet slukke noen branner etter et tøft 2022.

– Texcon er svært behjelpelige, og det er kjempefint. Kristine er veldig dedikert, og litt streng.

– Texcon er svært behjelpelige, og det er kjempefint.

Mariann C Nilsen

Å?
– Men for oss er det bra! skyter Nilsen inn og humrer.

– Noen ganger faller man litt ut, og jeg tenker: «Nei, hvorfor spurte jeg ikke Kristine?» – for hun er god på mange ting. Men sånn er det. Man lærer så lenge man lever.

«På jobb er jeg ikke mamma»

Er det sånn at begge døtrene dine har uttrykt at de vil overta en dag?
– Ja, da blir det begge to. Hvis de har lyst til å drive videre, så må de gjøre det, det får vi ta når det nærmer seg. Men jeg ser at de alt nå har et sterkt eierskap til jobben, og de er fine å ha med på laget ettersom de er både nyskapende og så dedikerte allerede, forteller Nilsen.

Nilsen er tydelig på å skille jobb og privat, og hun er også tydelig når det gjelder hennes rolle idet arbeidsdagen er i gang: «På jobb er jeg ikke mamma, da er jeg sjefen deres, ferdig med det».

Kan spørre Texcon om alt

Drar du på innkjøp med døtrene dine, også?
– Ja, vi er mye på innkjøp i Oslo sammen. De skal jo få påvirke.

Mariann C. Nilsen og begge hennes døtre er med på fotoshoot, plassert foran og bak kamera.

Spørsmål knyttet til et generasjonsskifte vil bli enda en ting de kan ta opp med Texcon, når den tid kommer:
– Det er det som er fint med Texcon. De kan du spørre om alt.


Hvorfor tror du noen Texcon-medlemmer synes generasjonsskifter er utfordrende?

– Det spørs helt hva slags konsept de har. De yngre kommer inn som et friskt pust, og så kan det hende at noe av dette «friske pustet» kanskje ikke funker i butikk … Men jeg må si at jeg er veldig imponert over de unge. De følger så godt med på det som skjer rundt dem.

De er mye på ballen? – Både Sofie og Emma har hele tiden kommet med idéer, og de er flinke til å få til ting uten at det koster skjorta. Og de har hatt en bratt læringskurve; de kunne knapt ha fått større utfordringer enn det har vært nå de siste årene. Det kan jo bli verre, selvfølgelig, alt er veldig uforutsigbart nå om dagen. Man må holde tungen rett i munnen.

La andre ta ansvarsrollen

Det er stor forskjell på alt det du gjør nå, forteller Nilsen, i forhold til hva du gjorde for syv-ti år siden. Utviklingen i bransjen har gått i rekordfart:

– Spesielt for oss som driver nisjebutikker. Du legger hele sjelen din i dette, og du jobber mye. Det blir en livsstil, dette her, og du blir ikke rik av å drive butikk. Men det er ikke intensjonen min, heller.

Har du noen råd til andre, som også skal bringe inn neste generasjon?
– Man må benytte seg av den kompetansen som Texcon har, og bruke den for alt det er verdt. Man må tørre å gi slipp. Å la andre få lov til å prøve seg på å ta ansvaret.

Tror du det blir vanskelig å gi slipp selv?
– Jeg tror ikke det skal bli vanskelig, men det blir lenge til!

To generasjoner Nilsen i butikk.

Nilsen har dessuten fått testet litt hvordan det er å overgi ansvaret til noen andre – i hvert fall i to uker:
– I løpet av de 14 årene jeg har drevet har jeg vært god til å ta meg ferie. Da du gi slipp, eller så blir du gal i hodet.
– Ja, du må bare være den du er … Og sier jeg fra er det fordi jeg vil det beste for alle og bedriften, legger Nilsen til.

Har troen på de unge

Hvordan er forholdet mellom kundene og døtrene dine, da? – Å, de får så mye skryt! Emma er utadvendt og service-minded. Sofie er litt mer i kulissene, sitter og jobber bak. Men når det er masse kunder, da kommer hun ut. Hun passer på, og hun er veldig smart; dette har vi spart mye på med tanke på ansatte.

Hvordan er troen på framtiden?
– Vi har veldig tro på framtiden. Og jeg har veldig tro på de unge. De må bare få det litt under huden, og det får man jo ved å være i bedriften. Før hun mor kanskje sier takk for seg.