Intervju med moteprofil, Ida Elise Eide Einarsdottir; – Akkurat nå er «alt er lov»
Ifølge moteeksperten er det ikke lenger slik at det er trender du MÅ ta med deg fra moteukene, men det er likevel noen tendenser som stikker seg ut – både på og utenfor catwalken.
Av: Chili Publications
Hvordan vil du oppsummere moteukene i København og Oslo?
– Det som er så interessant med moten akkurat nå er at «alt er lov». Det er ikke nødvendigvis lenger slik at det finnes noen klare trender du må ta med deg videre fra moteukene. Når det er sagt, er det alltid noe som stikker seg spesielt ut – enten det er på, eller utenfor catwalken.
– Ellers er det gledelig å se at de mindre moteukene endelig får den oppmerksomheten de fortjener – den danske moteuka har lenge stått sterkt, men nå er også Oslo med på leken. Denne sesongen var en rekke internasjonale titler representert på første rad, og Vogue anmeldte visningene under Oslo Runway for første gang, forteller eksperten.
Mote med fokus på politikk og kultur
Moteeksperten forteller at det er mye som spiller inn på moten, og at den ikke lenger er et entydig svar på hva som kommer til å være aktuelt neste sommer.
– Kanskje henger det sammen med at moten nå, mer enn på lenge, er et slags uttrykk for hva som skjer i verden. Mote er et fenomen som strekker seg langt utover «bare» klær, og bør ses som noe som spiller inn både kulturelt, politisk og økonomisk, slik moten nå er en reaksjon på det som skjer i verden; et urolig politisk klima, stadig større sosiale forskjeller, store miljøutfordringer og en usikker økonomi. Dette har i stor grad fått moten til å «svare», blant annet med farger, glitter, paljetter og fuskepels – sånn litt «over the top», men også på den andre enden av skalaen; hverdagsplagg som er ment for å brukes – kanskje som en slags beina godt plantet på jorda-tilnærming.
– Det var betegnende for moteukene både i København og Oslo – det og andre samfunnskommentarer, som for eksempel fortsettelsen av «protestplakater» hos norske ByTiMo og faktiske protester hos danske MUF10, som satt søkelyset på det omdiskuterte burka-forbudet i Danmark under sin visning – et stunt som har gått verden rundt med oppmerksomhet i internasjonal presse – og også det sterke fokuset på mangfold som var tilstede i castingen hos både norske og danske designere, forteller Einarsdottir.
Motevisningene som imponerte mest
Hvilke visninger imponerte mest, og hvilke kommer til å være mest toneangivende?
– I København stod By Malene Birger, med ny kreativ leder Mathilde Torp Mader i spissen, for en av de sterkeste visningene. Det er ikke enkelt å komme inn i et motehus med sterke designrøtter for å skulle gjøre din greie, samtidig som det forventes at du til en viss grad viser respekt for husets arv og DNA. Den oppgaven bestod hun med glans, og for første gang på lenge synes jeg det danske motemerket ikke bare leverte kvalitet og klassiske snitt, men også overraskende og tidvis svært politiske plagg som passer den moderne kvinne.
– Også norske Holzweiler, som viste for tredje gang under den danske moteuka, imponerte. Ikke bare med kolleksjonen – inspirert av norske fjell, fjorder og skoger – men også med selve arrangementet og oppmerksomheten rundt det hele, med en sterk første rad og mentions i Vogue. Her hjemme var Michael Olestad, som for første gang gjorde en visning helt på egne ben, i en egen klasse. Han vokser virkelig som designer for hver sesong, samtidig som han har noe av det Admir Batlak-ske i seg, som en slags underdog. Cathrine Hammel åpnet ballet med en installasjon den første dagen – en vakker, intim og kunstnerisk presentasjon med scener fra en kvinnes liv der klærne var som kulisser, men stadig spilte hovedrollen – et glimrende eksempel på at alle ikke trenger å ha visning i tradisjonell forstand, men likevel kan være en del av moteuka. Også Bik Bok Runway Award – en slags mini-moteuke i moteuka, var et høydepunkt. Fem knallsterke nominerte, der Haik gikk av med seieren.
Hvilke nøkkelplagg kommer til å være sentrale for våren og sommeren her i Norden?
– Jeg har tro på hverdagsplagg i større grad – enklere, mer minimalistisk. De sterke fargene, de modige printene og logomaniaen er i ferd med å fase ut, og jeg tror fokuset vil være på skreddersydde plagg i god kvalitet og klassiske plagg som blir garderobefavoritter, som den perfekte jeansen, den hvite t-skjorten, blazeren, trench coaten, og så videre. Det vil også være fokus på bærekraft og respekt for både mennesker, dyr og natur.
– Ellers tror jeg sneakers-trenden fortsetter, men også her med mindre logoer. Fokus vil fortsatt være på den store, chunky sneakeren, men ikke nødvendigvis superdyre toppmodeller fra luksusmotehus som Balenciaga. Cowboy boots er også tilstede for AW18, og vil mest sannsynlig også fortsette inn i 2019. Ellers sitter det mange nye kreative ledere ved luksusmotehus over hele verden, som for eksempel Riccardo Tisci for Burberry og Hedi Slimane for Celine – begge vil revolusjonere husene de nå er en del av – så det blir spennende å følge utviklingen her. Retningen det tar vil garantert ha noe å si for SS19-trendene.
90-tallet er på vei ut igjen
En annen ting som er like sikkert som at våren kommer igjen til neste år, er resirkulering av tiår, og nå ser det ut til at vi begynner å bli ferdig med 90-tallet og ser mot 70- og 80-tallet.
– Nå er vi i ferd med å bli ferdig med 90-tallet, og vi går tilbake til 70- og 80-tallet med tendenser som vide bukser og cowboy boots, men også paljetter, glitter og skulderputer utover høsten og vinteren, forklarer Einarsdottir.
– Jeg holder også en knapp på det mer minimalistiske, etter flere sesonger med modige print, mye farger og store logoer. Ellers står det feminine ganske sterkt – kanskje som en reaksjon på den avslappede street wear-trenden som lenge har herjet motebildet, men mest sannsynlig også av politiske årsaker i kjølvannet av #metoo og #timesup. Det handler ikke om en sexyness, men en slags sterk kvinnefigur, tenk girl power, feminisme og ikoniske kvinner og stilikoner som Jackie O, Bianca Jagger, Isabella Rosselini og Michelle Obama.
– Det betyr ikke at sportswear-tenden forsvinner, men heller utvikles i retning mot mer hi-tech, mindre logoer og helt klart mindre inspirasjon fra 90-tallet. Bærekraft er også et viktig stikkord, ikke bare for AW18 eller SS19, men i sesongene og årene fremover. Forbrukerne krever det, og det gjelder å ikke sitte på gjerdet. Toget går nemlig nå.