Ut av Vic og inn i Texcon
VIC på Hamar ble Øveraas 1. juli i fjor. Kjeden hadde tre års oppsigelsestid, og daglig leder og eier Trond Øveraas forteller at ventetiden var lang, mens det siste halvåret har vært en fantastisk opptur.
– Vi satt og kikket på klokken og hadde nedtelling, forteller Øveraas.
Navnet Øveraas var allerede godt innarbeidet på Hamar. Jon Øveraas, Tronds far, etablerte butikken i 1977. Han hadde vært tilknyttet Tomren Fabrikker, som i sin tid var en av Norges ledende konfeksjonsfabrikker. De hadde flere butikker rundt i Norge, og da butikken på Hamar måtte legges ned, overtok Jon Øveraas lokalene og satte etternavnet sitt på fasaden. I 1997 ble de med i VIC, og etter hvert tok Trond Øveraas over driften.
– Det er utrolig mange som har kommentert at det er bra at vi har tatt tilbake Øveraas-navnet.
Trond Øveraas
– Hvorfor forlot dere kjeden?
– Vi meldte oss ut av VIC fordi de la strategier som pekte i en helt annen retning enn vi ønsket. Jeg hadde god innsikt i dette, for jeg satt i styret, sier Øveraas, som forteller at de fikk god tid å forberede overgangen. Det viste seg at de hadde tre års oppsigelsestid.
Tilbake til Øveraas
– Da vi meldte oss ut, dukket spørsmålet opp om vi skulle bruke familienavnet, eller om vi skulle finne på et helt nytt navn. Vi brukte et helt år på å tenke, gruble og spørre folk. Men etter hvert ble det tydelig at vi skulle tilbake til røttene. Øveraas-navnet kom opp hele tiden i og med at det var innarbeidet og hadde et godt renommé.
– Hvordan er det gått?
– Det er utrolig mange som har kommentert at det er bra at vi har tatt tilbake Øveraas-navnet. Og vi har fått tilbake mange gode kunder. Flere av dem som husker Øveraas fra tidligere, synes at det er koseligere å komme inn i en butikk hvor det står Øveraas over inngangen. De føler litt mer tilhørighet.
Høyprofilerte merkevarer, som koster litt mer, holder høyere kvalitet.
Trond Øveraas
– Men finnes det ingen kunder som spør «Hvor ble det av VIC?»
– Jo, de som har handlet noe feil på nettet, som skal komme og bytte. Og da blir det en litt mer tungvint prosess for kunden. Så det lønner seg å handle lokalt, sier Øveraas.
Alltid på jobb
Øveraas er en høyprofilert klesbutikk, hvor service er det aller fremste konkurransefortrinnet. Trond Øveraas driver butikken sammen med sin kone, Bettina Sæther.
– Vi er jo i butikken hele tiden. Sånn må det være når du driver en høyprofilert merkevarebutikk. Tilstedeværelse er viktig for kundene.
Lokale butikker er mere bærekraftige
Øveraas mener at mange kjeder er for opptatt av volum, mens selvstendige kjøpmenn i større grad er fokusert på bruttofortjenesten.
– Kjedene har fokus på å pushe så mye varer som mulig ut i markedet. Det er snakk om volum hele tiden, og det er jo ikke akkurat så bærekraftig. Selvstendige kjøpmenn har ikke råd til å bøtte ut varer og nesten kjøpe seg omsetning. Det som skjer da, er bare at du møter deg selv i døren neste år. Kundene er smarte, så det ender fort opp med at de til sist ikke kjøper noe til ordinærpris. I kjedene budsjetterer de typisk litt opp i forhold til fjoråret, og hvis de ikke oppnår det ønskede volumet, må de dumpe varene. Og det er vel ikke akkurat miljøvennlig. Høyprofilerte merkevarer, som koster litt mer, holder høyere kvalitet. Kundene blir mer glad i klærne, bruker dem oftere, og klærne varer lenger. Det å ha kvalitetsvarer er med andre ord en bærekraftig måte
å drive på.
Færre telefoner til hovedkontoret
– Var det ikke likevel litt vemodig å melde seg ut?
– Jo, det er klart at når du sitter i styret og tenker «Nå må vi si farvel til dette som vi har vært med på i så mange år», så var det jo litt vemodig. I hvert fall litt rart.
Det er snakk om volum hele tiden, og det er jo ikke akkurat bærekraftig
Trond Øveraas
– Hva er det største forskjellen? – Nå er det ikke like mange telefoner inn til kontoret til Texcon som det var til VIC, og det synes jeg er veldig positivt. For nå gjør vi som vi vil, og da er det heller ikke så mange ting å spørre om. Mange av disse telefonene handlet jo om ting som vi var misfornøyde med, om ting som ble prakket på oss. Vi brukte bort utrolig mye tid og energi på å ergre oss. Sånn er det ikke lenger.
Samhold er viktig
– Så trivselen har økt?
– Å ja, alt er mye mer positivt om dagen enn hva det var. I VIC betalte vi
40-50.000 kroner månedlig i kjedeavgift. Nå får vi i stedet en kreditnota på nesten 30.000 i måneden, pluss bonus en gang i året. Bare det synes jeg sier mye om hvor godt Texcon driver.
– Men var det ikke noe som var bra med VIC?
– Jo, det var det sosiale, og de andre kjøpmennene i VIC. Vi hadde et utrolig bra samhold, vi franchisetakerne. Men det som er fint nå, er at flere av franchisetakerne i VIC melder seg inn i Texcon. Jeg gleder meg til å treffe dem igjen.
– Hvis du hadde vært sjef i Texcon, hva ville du lagt vekt på da?
– Samhold og det sosiale. Det er viktig at vi kjøpmenn blir godt kjent med hverandre, sånn at vi kan ringe til hverandre, få ideer og ha noen å sparre med, avslutter Trond Øveraas.