– Vi er de eneste som ikke er en kjedebutikk her
Siden 2001 har Exo vært en lokal favoritt på Morenen kjøpesenter i Slitu. Kunder reiser langveisfra for å besøke dem, og de har etablert en svært lojal kundebase.

Det tok bare to uker fra Hege Iren Dahl Zezanski og Malin Renate Ekeberg Johansen fikk ideen om å starte opp, til de hadde skaffet seg lokaler. Ingen av dem hadde erfaring som butikkdrivere, men nå har de holdt på i snart 24 år.
– Det var ingen vei tilbake da vi først åpnet. Vi hadde vel aldri sett for oss at det skulle bli slik, men her er vi fortsatt, smiler Zezanski.
-Det er ikke lov å sitte når du er på jobb. Det finnes ingen stol bak disken
– I løpet av disse årene har vi prøvd oss på alt mulig. I 2001 startet vi med dame- og herreklær. I 2007 fikk vi muligheten til å ta over større lokaler, og da valgte vi også å etablere en barneavdeling. I 2019 kuttet vi ut herreklær, fordi vi hadde planer om å starte vår egen kafé. Dette var rett før korona – og man kan jo tenke seg hvordan det gikk. Det ble et kort kapittel, forteller Ekeberg Johansen.
Tøffe tak
– Vi er de eneste som ikke er en kjedebutikk her på Morenen kjøpesenter. Det har til tider vært tøft å stå i dette, særlig de siste årene. Først kom korona, og deretter startet ombyggingen av senteret. Vi måtte holde stengt i åtte måneder.
– Hva gjorde dere da?
– Det ble som en forlengelse av pandemien. Heldigvis kan vi le av det nå, men da var det ikke særlig morsomt, konstaterer Zezanski.
Men tiden gikk med til planlegging av ny butikk – og velge videre for hvilket konsept vi skulle gå for.

Bygde butikken selv
– Heldigvis førte oppussingen til at vi fikk nye og freshe lokaler. De er omtrent like store som før, men det ble et ordentlig løft. Vi fikk egentlig hjelp til å tegne opp lokalet, men tegningene passet ikke med det vi hadde i hodene våre – så vi gjorde det selv. Faktisk bygde vi hele butikken selv, og det ligger mye arbeid bak. Det var en morsom prosess, og vi er veldig stolte av resultatet, påpeker Ekeberg Johansen.
– Hvem jobber hos Exo?
– Det er Malin og meg, og så har vi to skolehjelper som jobber på lørdager og ved behov. De vi har nå, er utrolig flinke – noe vi er avhengig av.

– Og dere to da, trives dere best når det er litt kaotisk?
– Jaaa, vi koser oss da. Vi liker å jobbe! Men egentlig er det alltid mye å gjøre. Vi sitter aldri på bakrommet. Det er ikke lov å sitte når du er på jobb. Det finnes ingen stol bak disken her, sier de med et smil.
Både kortreiste og langreiste kunder
– Hvordan får dere kundene inn i butikken?– Flere nyåpnede butikker på senteret trekker folk hit, og mange av dem stikker også innom oss. Vi bruker Instagram aktivt til markedsføring, og det trekker overraskende mange. I tillegg har vi mange hytteturister som kommer innom – vi ligger jo rett ved E18. Vi har også flere faste kunder som reiser et godt stykke for å besøke oss, blant annet fra Halden, sier Ekeberg Johansen.
-Texcon holder oss oppdatert på det som skjer i bransjen
Texcon siden dag én
– Vi har vært stolte Texcon-medlemmer helt siden vi åpnet dørene etter ombygging i 2007. Det gjør driften både enklere og mer forutsigbar, og det gir oss muligheter vi ellers ikke ville hatt. Vi bruker dem først og fremst til fakturering. Da pandemien kom, var det godt å ha Texcon i ryggen. De har også hjulpet oss med å skrive gode kontrakter og har vært en viktig sparringspartner gjennom årene. Texcon holder oss oppdatert på det som skjer i bransjen, sier Zezanski.
Varepakke som matcher tiden
– Merker dere at folk har det tøffere økonomisk nå?
– Absolutt! Vi håper inderlig at rentene skal gå ned, men vi ser også at vi har funnet et konsept som fungerer i dagens økonomiske situasjon. Vi selger varer folk har råd til, og vi har noe for alle. Nettopp dette har gjort at vi har klart oss gjennom alle disse årene, tror jeg, sier Ekeberg Johansen.