–  Vi har opplevd stor suksess med NOOS-programmet vårt

Med Matinique og DK Company sitt NOOS-program er et stort utvalg av basisvarer alltid tilgjengelig for innkjøper. Butikkene kan når som helst – og fra hvor som helst, supplere med varer. Tjenesten gir lavere risiko for butikkeier, samtidig som det bygger lojalitet og langvarige kundeforhold.

Matinique ble grunnlagt av Niels Martinsen i København i 1973. Hans visjon var å skape komfortable og moteriktige klær for menn av høy kvalitet. I dag er Matinique en sterk merkevare med en tydelig stedeværelse på den internasjonale herremotescenen.

– Merket er stort også utenfor Skandinavia, og selges i omkring 35 land verden over. I tillegg til Norge, er vi store for eksempel annet Canada, Tyskland, Nederland og Belgia, forteller Roger André Johansen, salgssjef for Matinique i Norge.

Matinique er en del av DK Company, en ledende moteleverandør i Europa, med kjente merkevarer med blant annet Soaked ,In Wear, og Part Two.

– NOOS-programmet er nok den største årsaken til suksessen vår. Det gir et godt grunnlag i butikkene uavhengig av sesong, og skaper lojalitet blant kundene. I tillegg sørger det for at butikkene ikke trenger å binde opp store deler av kapitalen, men kan supplere etter behov, forklarer Johansen.

Dette, kombinert med kolleksjoner som treffer en bred målgruppe, unik kvalitet til overkommelige priser og kundeservice i særklasse, har gitt Matinique en solid vekst de seneste årene.

NOOS-programmet – deler risikoen med sine kunder

Pandemi, renteøkninger og inflasjon har mildt sagt gjort innkjøpsprosessen til en kunst i klesbransjen. Da er det uvurderlig med en leverandør som kan gjøre oppgaven enklere.

– NOOS står for «never out of stock». Det vil si varer som alltid er på lager, som butikkene kan ha i butikk hele året og rullere på som det passer. For mange av våre kunder fungerer det som et godt og stabilt grunnsortiment, og butikkene trenger ikke å ha lager på varene siden de kan etterbestille når som helst. Det er vi som står for lageret, forklarer salgssjefen.

– Kolleksjonen består av basisprodukter som er viktig for sluttforbrukeren. Det er plagg som det er behov for hele året, og som er enkelt å selge ut uansett hva annet de kommer inn for å kjøpe, forteller Johansen.

NOOS-programmet

Kolleksjonen består av t-skjorter og pique i varierende basisfarger, kvalitetsgensere i merinoull og bomull i en rekke ulike farger, et bredt sortiment av bukser, bomullsskjorter i flere farger, et stort utvalg av stilrene dresser i klassiske farger av svart, grått og blått, med matchende vest, samt et utvalg av yttertøy og tilbehør av belter og bager.

– Vi ser at dette skaper lojale kunder i butikkene også. De kommer tilbake for å kjøpe basisproduktene når de vet at det alltid er i butikk, som bygger lojalitet og langvarige kundeforhold.

I tilknytning til NOOS-programmet har DK Company utarbeidet en egen nettløsning som gjør det enkelt for innkjøper å supplere med flere varer, uansett om det er en søndag.

– Du trenger ikke ringe oss. Du kan bestille i nettløsningen med en gang du trenger noe.

Kjent for å være en god samarbeidspartner og støttespiller

NOOS-kolleksjonen er imidlertid bare en tredjedel av sortimentet til Matinique. Gjennom året krydres basiskolleksjonen opp med en vår- og høstkolleksjon, samt én kolleksjon for høysommer og én kolleksjon spesifikt for festsesongen tilknyttet julen.

– Matinique er nok best kjent for sin varighet og stabilitet. Det er en tidløs merkevare som krydres opp med spennende design og trender gjennom året. Samtidig er vi en trygg samarbeidspartner, som en spesielt ser viktigheten av etter Covid-pandemien, sier Johansen.

Matinique og DK Company setter kundeservice svært høyt og tar sikte på å være en god samarbeidspartner for sine kunder, men også en solid støttespiller.

– Det er samarbeid som går begge veier, og vi er alltid behjelpelig og spiller på lag hvis det er en kunde som har det tøft, forklarer salgssjefen.

– Vi er problemløsere som hjelper til med hva det måtte være – enten det er snakk om at butikken er i en vanskelig situasjon økonomisk, det er en leveranse som er misfarget eller andre reklamasjoner fra sluttforbruker. Vi er alltid fremoverlent og behjelpelige overfor våre kunder og sluttforbrukere.

– Som kunde trenger du ikke kjøpe et helt konsept

Den sentrale målgruppen til Matinique er menn mellom 25-50 år, hvor det også finnes et stort spenn av størrelser – fra XS til XXXL.

– Vi har alltid vært tro mot vårt DNA, som er skandinavisk design av høy kvalitet til en fornuftig pris, med komfort i fokus. Kolleksjonene er tidløse, samtidig som kvaliteten sørger for at det er plagg som kan brukes igjen og igjen, år etter år, sier Johansen.

– Vi appellerer til en bred målgruppe. Fellesnevneren for målgruppen er at det er kvalitetsbevisste og stilbevisste menn som vet at de får valuta for pengene. Samtidig består kolleksjonene av den rene, skandinaviske stilen som er viktig i Norge.

Det er nok også grunnen til merket fungerer like godt i storbyene som i distriktene.

– Det er det som er så morsomt med Matinique. Det er en merkevare som ligger like godt sammen med de fleste typer brands. Det fungerer gjerne som en prisstarter i hig end-butikker, samtidig som vi selger godt i medium-butikker.

– Som kunde kan du enkelt se hva du har behov for å supplere med i din butikk uten at du trenger å kjøpe et helt konsept. Det er en del av suksessen til Matinique, og vi har såpass selvtillit at vi vet at du gjerne bestiller mer når du først har startet, smiler Johansen.