Vi har solgt 1,3 millioner bukser i Norge siden oppstart

«Comfort, quality and consistency». Det er beskrivelsen på buksene som er blitt et foretrukket valg hos norske sluttforbrukere og en rekke butikker i Norge. – I enkelte byer har vi ventelister for innkjøp, forteller Frode Strømman.

Our Units ble grunnlagt i København i 2008 med ett mål for øyet: Bli spesialister på et av de mest utfordrende plaggene i moteindustrien – nemlig bukser.

Siden 2008 har Our Units produsert bukser som er mye brukt og godt kjent blant målgruppene sine i Skandinavia, men også ellers i verden. Damekolleksjonen har fått navnet «Five Units» og herrekolleksjonen bærer navnet «Plain Units».

– Tilbakemeldingene fra sluttforbruker er at det fort blir en favoritt. Mange forteller at de har 3-4 modeller i garderoben. Det er bukser med godt passform og slitesterkt materiale som holder år etter år. Samtidig er brandet stadig i utvikling med spennende sesongnyheter, sier Frode Strømman, grunnlegger og eier av agenturet Frode Kommode AS.

Five Units og Plain Units kan tilby et unikt utvalg av bukser til dame og herre for alle anledninger. Smale, vide og rette bukser i ulike lengder, midjer, materialer og farger, ensfarget, mønstret eller stripet. En stor andel av salget ligger i NOOS-programmet, som alltid tilgjengelig for innkjøper. 

– Vi selger gjennomsnittlig 120 000-140 000 par bukser i året. Det vil si at vi har solgt omkring 1,3 millioner bukser siden vi startet, forteller han.

Et agentur kun for frittstående butikker

Strømman startet klesagenturet «Frode Kommode» i 2010, etter å ha vært på leverandørsiden med merkevarer som Diesel og Moods of Norway i mer enn ti år.

– Jeg ønsket å starte opp et klesagentur som kun skulle jobbe ut mot frittstående butikker, ingen store kjeder, der god distribusjon var i fokus, med mulighet for best mulig inntjening for butikkene, forteller han.

– Vi la tidlig en plan om å distribuere til butikker i «medium high» til «high end»-prissjiktet, med tilstedeværelse i de beste butikkene i hver eneste by i Norge. Distribusjonen skulle begrenses for å ivareta butikkene, og at innkjøper kunne være sikker på at de samme produktene ikke var tilgjengelig hos naboen eller hos en kjede i samme område.

I dag er Five Units og Plain Units til stede i overkant av 100 damebutikker og 70 herrebutikker over hele Norge – fra mindre byer og tettsteder i distriktene, til de største byene i landet.

– Det er det som er så spesielt og fint med Norge, at det finnes skikkelig gode butikker med imponerende omsetning også i distriktene, sier Strømman.

– Kjenner det norske markedet og den norske forbrukeren godt

Den unike oppskriften til agenturet ble godt mottatt i bransjen – hos butikkene og sluttforbruker, men også hos leverandøren.

– Det var viktig for oss i dialog med Our Units at vi ønsket å være en agent med mulighet til å være med å utvikle kolleksjonene. Det fikk vi tillatelse til, sier gründeren.

– Vi kjenner det norske markedet og den norske målgruppen godt, og ønsket derfor å påvirke utviklingen til brandet. Vi etablerte et godt fotfeste ved å velge ut de rette produktene fra dag én og har bygget stein på stein etter det.

Sammen med partner i selskapet, Maria Olsson, har duoen sørget for en sunn og god vekst for merkevaren i Norge.

– Jeg mener det er viktig at en ikke forventer en fordobling av omsetning år etter år, men finner en solid formel og et stabilt nivå som fungerer. Et agentur må ha evnen til å tåle noen svingninger i markedet, både for seg selv og kundene sine.

Omstrukturering etter pandemien: Buksespesialisten

– Pandemien gjorde at vi måtte restrukturere agenturet. Maria og jeg besluttet oss for å satse for fullt på Five Units og Plain Units og bli et agentur med ekspertise på bukser. Vi kjøpte sammen opp en større andel i Our Units, og avviklet avtaler med andre merker. Det er få som klarer å være gode på alt, så hvorfor ikke være best på bukser?

I dag er agenturet godt etablert som en buksespesialist, og er også involvert i utviklingen av kolleksjonene, som vektlegger at mennesker kommer i ulike former og fasonger.

– I Our Units lager vi bukser som skal passe mennesker, ikke bukser som mennesker skal passe inn i, forteller Strømman.

På veien har i tillegg Frode Kommode utviklet en unik fremgangsmåte når det gjelder oppfølging og kundeservice ut mot butikkene.

– Sammen med kunden bestemmer vi hvilke modeller som er riktig for butikken og hvilke størrelser som alltid skal være inne. Deretter får vi tilgang til lagerbeholdningen deres live, og kan fylle på med varer hver mandag. På den måten vet alltid butikken at størrelsene er inne, uansett om det skulle være sykdom eller ferieavvikling, sier Strømman.

Det er en ordning som fungerer godt, og som butikkene setter pris på.

– Så langt i år har vi økt suppleringene med 41 prosent mot fjoråret, som er en sunn omsetning for både oss og butikkene. Butikkene er tomme for en vare og har et reelt behov, som vi raskt og effektivt kan møte, forteller han.

Han forklarer at Frode Kommode skal være en ryddig, trygg og solid samarbeidspartner for kundene og butikkene de jobber med, og at det med samarbeid over mange år utvikles både gjensidig tillit og vennskap.

– Det er mange butikker vi har jobbet med i både ti og tolv år, og det liker vi godt. Vi står sammen i tykt og tynt, og forsøker å være en så god støttespiller for butikkene som mulig.

Også internt jobber agenturet for å være en stabil samarbeidspartner.

– Maria Olsson har vært i agenturet i ti år, og Louise Lundström har vært hos oss i åtte år. Vi ser ikke på oss selv som bare selgere, men også partnere for kundene. Det er godt for en innkjøper å møte noen som kjenner dem og butikkens behov, sier han.

En rykende fersk nyhet fra brandet og agenturet, er at Five Units lanserer blazere som passer til alle bukser i NOOS-programmet.

– Som buksespesialist er det kanskje litt selvmotsigende, ler Strømman.

– Men det har vært mange spørsmål og stor etterspørsel etter dressjakker som kan kombineres med våre dressede bukser. Dette gleder vi oss til å introdusere nå i september, avslutter han.