Visual Merchandising: Innred butikken din for suksess
Forbrukeren ser etter unike produkter og iøynefallende dekor som sørger for at de tar øynene bort fra smarttelefonen og faktisk går inn i butikken. Her er gode råd.
Av: Chili Publications
De siste årene har vært tøffe for retail. Gamle suksessoppskrifter virker ikke lenger og butikkeiere er tvunget til å tenke nytt. Ny teknologi har forandret forbrukermønsteret og dermed stilles det nye krav til markedsføringen.
Noen av de kravene er skreddersydde kjøpsopplevelser og store mengder visuell inspirasjon.
Forbrukeren ser etter unike produkter og iøynefallende dekor, slik at kunden tar øynene bort fra smarttelefonen og kommer inn i butikken.
Vi har tatt tak i de tre mest grunnleggende visual merchandising-tipsene butikken din bør leve etter. Det finnes selvsagt mye mer, men har du disse tre i boks er du et stykke på vei.
1. Signaturen – utstillingsvinduet ditt er butikkens visittkort
Et vakkert, inspirerende og gjennomført utstillingsvindu er det aller viktigste for butikken. Utstillingsvinduet er selve visittkortet til butikken og skal reflektere hele butikkens DNA. Her skal kunden umiddelbart forstå hvem du er. Vinduet skal ha et tydelig tema og være relevant for målgruppen – ikke minst fortelle en historie.
Spør deg selv:
- Har utstillingsvinduet mitt «stopping power»?
- Kjenner kunden igjen innholdet i butikken fra utstillingsvinduet?
- Er alle varene i vinduet lett tilgengelig?
- Er det plettfritt?
2. Utforming – presentasjon og plassering i butikken
Ingenting skal overlates til tilfeldighetene når det kommer til presentasjon og plassering av varene. Hele butikken bør være gjennomtenkt fra start til slutt. Tenk at du skal forklare kunden storyen din uten å være for overtydelig. Stikkordet er å vise, ikke fortelle.
- Vis kundene hvordan klærne brukes – style antrekk som viser hva det kan kombineres med.
- Sett det nye fremst og ha ulike punkter rundt om i butikken der det er en kombinasjon av nyheter og basisvarer.
- Tenk visuelt – innovative konsepter som skaper en opplevelse og som spenner videre enn «bare klær». Hva med en kaffebar i butikken?
3. Innsiktsarbeid – rotere, polere og prioritere
Du vet hva kunden vil ha og har tilpasset butikken til din målgruppe. Butikkens DNA er krystallklart og alle vet hva de får hos deg. Har du alt det på plass er det likevel én øvelse mange multibrand-butikker glemmer å gjøre. Nemlig å endre tema.
For selv om du har et gjenkjennbart særpreg, så må butikken fornyes jevnlig – og her kan med fordel trender følges. 2017 sitt trendy, tropiske tema kan med fordel byttes ut med mer brente farger eller 50-tallets romantikk i 2018.
- Sørg for å rotere hele butikken minst en gang i måneden og skift tema
- Frisk opp det nye temaet med nye varer etter maksimum 2 uker
- Gjør et dypdykk i gjeldene trender for året som kommer
- Kombiner innsikten du har via tallene med trendene